Menu

Čerstvou novobystřickou akvizicí z loňského října je kompaktní malotraktor Lamborghini Ego 55. Především o něm jsme přijeli pohovořit s ředitelem Technických služeb Města Nová Bystřice (TSNB), s. r. o., Václavem Tomáškem.

Věrni jedné značce

„V souvislosti s plánovanou modernizací parku techniky jsme v roce 2017 vyhlásili výběrové řízení na nový malotraktor. S požadovanými technickými parametry jsme oslovili tři firmy, z nichž dvě nám poslaly nabídku. Zvítězil stroj Lamborghini Ego 55, který byl o 200 000 korun lacinější než jeho konkurent. Jsme rádi, že můžeme pokračovat se značkou Lamborghini. Zhruba sedm let nám sloužil model R1, s nímž jsme najezdili asi 3500 motohodin. Měli jsme s ním dobré zkušenosti a po technické stránce nezaznamenali žádné podstatné problémy. S podporou znaleckého posudku jsme ho nabídli k odkupu dodavatelské firmě Y-CZ z Neplachova u Dolního Bukovska, která je současně dovozcem techniky SAME, Lamborghini a Yanmar do České republiky. Její zástupci na nabídku kývli, a tak jsme si nový traktor pořídili na protiúčet. Kromě toho, že se podařilo navázat na stejnou značku, jsme získali modernější a úspornější stroj, ke kterému navíc můžeme agregovat veškeré nářadí používané s předchozím modelem,“ uvedl Václav Tomášek a pokračoval:

„Jako pravidelný návštěvník různých prezentačních akcí techniky zaznamenávám, že nabídka strojů všemožného zaměření pro města a obce se neustále rozšiřuje a je poměrně obtížné se v ní dobře orientovat. Nás pochopitelně zajímala cena stroje, ale i její poměr k užitné hodnotě, dále záruka, servis a jeho dostupnost. V neposlední řadě jsme chtěli traktor, na nějž už máme přídavná zařízení, jako je čelní variabilní šípová radlice nebo příslušenství se zadní agregací, například válečkový sypač, rozmetadlo posypu, sněhový pluh, nebo příkopové vyžínací rameno. Neradi bychom předělávali úchyty, což sice možné je, ale stojí to práci, čas a peníze. O pořizování nového nářadí ani nemluvě.“

Malý velký traktor

Kompaktní traktory Lamborghini Ego (existují tři modely: 35, 45, 55, všechny s dieselovými čtyřválci Mitsubishi) by se daly ve zkratce charakterizovat jako malé, ale současně velké, univerzální, s optimální koncentrací výkonu, velmi obratné, vhodné pro práci v jakémkoliv terénu, s možností agregace široké škály příslušenství. Kromě měst a obcí jsou vhodnými pomocníky třeba také pro sadaře, vinohradníky, školkaře, zelináře, menší farmáře a další subjekty.

Model Ego 55 je vybavený kapalinou chlazeným čtyřválcovým dieselovým motorem Euro III s nepřímým vstřikováním. K dispozici jsou varianty s přirozeným sáním nebo turbodmychadlem. Objem válců je 1758 cm3, výkon 37 kW (51 k), maximální točivý moment 122 Nm. Robustní, plně reverzní synchronizovaná převodovka s tlakovým mazáním disponuje 12 převody vpřed i vzad, a to včetně těch pro plazivé rychlosti.

Traktor Ego 55 disponuje dvěma samostatnými hydraulickými okruhy s osmi rychlospojkami – vpředu, uprostřed a vzadu. Výkon jednoho čerpadla dosahuje 30 litrů oleje za minutu, což umožňuje zvedací kapacitu až 1200 kg (u zadního závěsu, čelní má 600 kg), tedy využití stroje jako nosiče velmi těžkého nářadí. Druhé čerpadlo poskytuje výkon 15 l/min. Připojené nářadí mohou pohánět až tři vývodové hřídele současně – přední, mezinápravový a zadní.

V prostorné klimatizované a vytápěné komfortní kabině s výškově nastavitelným volantem je optimálně a ergonomicky využité každé místo. Ovladače jsou přehledně uspořádané podle četnosti používání. Například panel klimatizace a topení je na stropu, ovládání tříbodového závěsu se nalézá na pravém panelu.

Těžkou práci přenechávají technice

Termín převzetí traktoru Lamborghini Ego 55 nemohli v Nové Bystřici načasovat lépe. Zapojil se do plného provozu hned po několika dnech v agregaci s čelní radlicí a sypačem při zimní údržbě chodníků.

V létě přijde stroj ke slovu v agregaci s vyžínacím ramenem k údržbě zeleně v okolí komunikací a husté sítě cyklostezek, která se odehrává přinejmenším třikrát za sezónu. K Nové Bystřici patří 13 místních částí, a tak ani ony nepřijdou zkrátka.

V Nové Bystřici používají dva roky pařezovou frézu Laski F 500 H na kolovém podvozku s vlastním motorem a pojezdem a jsou s ní nadmíru spokojeni. Podle ředitele TSNB je potřeba pouze udržovat ostré nože. Po dobrých zkušenostech si tady nedávno pořídili závěsný vysavač VD 440 od stejného výrobce. Určený je k profesionálnímu sběru a nakládání komunálního odpadu, trávy a především listí. Robustní konstrukce zajišťuje dlouhou životnost, motor Kohler o výkonu 25 koní umožní průtok vzduchu v trubici až 80 m3/min a transport odpadu až do vzdálenosti až šesti metrů.

„Cestou výkonné a profesionální techniky s pokud možno několikahodinovým každodenním nasazením jsme se vydali především proto, že nejsou lidi. Každoročně nám přibývá práce, kterou jsme nuceni svěřit strojům. Je jasné, že žádný z nich není možné provozovat 365 dnů v roce, ale musíme se vynasnažit, abychom ho mohli využít co nejvíc a nejefektivněji,“ konstatoval šéf TSNB a pokračoval: „Pokud nám dřív trval podzimní úklid listí bez použití techniky zhruba čtyři týdny, dnes jsme s ním hotovi za třetinovou dobu. Čtyři zaměstnanci shromažďují listí s pomocí foukačů na hromady, k nimž poté přijede traktor s vysavačem, který jejich obsah za několik minut přemístí na vlek a souprava odjíždí do kompostárny. Listí jsme zpočátku foukali na traktorový jednoosý vlek s hustým zasíťováním určeným na štěpku, který ovšem pro listí nevyhovoval z důvodu chybějícího horního zakrytí. Vyrobili jsme si proto sundavací nástavec s řidšími oky, do kterého se vejde až deset kubíků listí, což významně snižuje četnost přejezdů na vysypávání.“

Pro příští sezónu uvažují v Nové Bystřici o pořízení sněhové frézy nebo čelního zametacího adaptéru k traktoru. Přemýšlejí o samosběrném zametacím stroji, který by pomohl udržet čistotu města a okolí na vysoké úrovni, ale k němuž by bylo možné současně připojit další pracovní nástavce, například pro zimní údržbu nebo sezónní kropení komunikací, zalévání květin a podobné činnosti.

„Kromě jiného právě čistota spolu třeba s květinovou výzdobou pomáhá přitahovat návštěvníky do našeho města. Nosič bychom využili pro zlepšení prostředí v jednotlivých městských částech. Nemuseli bychom se spoléhat na předem naplánované a placené služby od jiných subjektů. V poslední době se začínají lidé do vesnic vracet, chalupy se obsazují, opravují, úroveň prostředí stoupá. Pro nás je to dobře a rádi bychom okolí ještě více zkvalitnili. Na druhou stranu musíme uvažovat reálně. Stroj za několik milionů korun je pro nás těžko dostupný,“ uzavřel s mírným posteskem Václav Tomášek

Autor: Jan Kroupa

Zdroj: Profipress, Komunální technika

Foto ZDE.

 

Nahoru